Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Föredraget ledarbeteende - Sida 1 av 1

LEDARSKAP OCH PERSONLIGHET INOM IDROTTEN : Prefererat ledarskap i relation tillpersonlighet hos lagidrottare pÄ elitjuniornivÄ

Syftet med studien var att studera sambandet mellan elitjuniorers ledarskapspreferenser och deras personlighet. Urvalsgruppen bestod av 167 elitjuniorer, i Äldrarna 16-20 Är (M=17,29). Försökspersonerna var av bÄde manligt (116 st) och kvinnligt (51 st) kön, vilka var aktiva inom interaktiva bollsporter. Deltagarna fick svara pÄ tre olika frÄgeformulÀr (1) Demografisk fakta (2) Leadership Scale for Sports (LSS) (3) NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI). Efterföljande korrelationsanalyser visade signifikanta samband mellan Extraversion, Demokratiskt ledarbeteende och Positiv Feedback, samt mellan Neuroticism och Socialt stödjande ledarbeteende.

Föredraget ledarbeteende - en jÀmförelse mellan mÀn och kvinnor, samt mellan lagidrottare och individuella idrottare

The aim of the study was to a) examine what leader behaviors individual and team athletes prefer and b) examine what leader behaviors men and women prefer. A questionnaire (The Leadership Scale for Sports) was distributed to 168 individuals, from which 130 were included in the study. The data was analyzed in SPSS, in which a three-way and a two-way variance analysis were performed. The results showed that individual athletes preferred the behavior dimensions ?Training and instruction?, ?Positive feedback? and ?Democratic behavior? to a higher degree than did team athletes.

Att leda löshÀstar : En studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet pÄ kundföretagen

SammanfattningTitel:Att leda löshÀstar - en studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet ikundföretagenNivÄ:C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare:Sabina Molin och Kamilla KristofferssonHandledare:Monika Wallmon och Lars EkstrandDatum:2015 ? JanuariSyfte:Syftet med detta arbete Àr att med hjÀlp av leader-member exchange theory undersökautbytesrelationerna mellan resurskonsulter och deras nÀrmaste ledare pÄ kundföretaget samtvilka ledarbeteenden som anvÀnds för att leda inhyrd arbetskraft och hur de pÄverkarrelationerna.Metod:Denna uppsats har ett positivistiskt förhÄllningssÀtt och det anvÀnds en hypotetiskdeduktivmetod som innebÀr att hypoteser deduceras frÄn teori och sedan prövas mot empiri.En kvantitativ ansats anvÀnds genom att samla in empiri genom webbenkÀter som skickades uttill 148 respondenter.Resultat & slutsats:Undersökningen visade att stödjande ledarskap och leda som förebildhade störst pÄverkan pÄ utbytesrelationerna. De ledarbeteenden som anvÀndes i störstutstrÀckning var berÀttigande och erkÀnnande. Utveckling och visionerande anvÀndes allraminst. De flesta utbytesrelationer var höga.Förslag till fortsatt forskning:Flera förslag till fortsatt forskning presenteras men vi finner attundersöka bÄde ledare, ordinarie och inhyrd personal för att jÀmföra hur ledarskapet se ut ochfÄ en bredare bild Àr frÀmsta intresset.Uppsatsens bidrag:Denna uppsats har bidragit med en insyn i hur ledare leder inhyrd personaloch hur detta ledarskap ser ut i form av ledarbeteenden och utbytesrelationer.Nyckelord:Ledarskap, inhyrd personal, utbytesrelation, leader-member exchange theory,ledarbeteende, transformativt och transaktionellt ledarskap..

Ledarskap vid personalnedskÀrningar : ett ledarperspektiv

Background: How do leaders act during organisational changes which involve downsizing? The leader often ends up in focus during these processes. These issues are by no means recently developed. Already the medieval author Machiavelli wrote about leaders? problems with leading changes.

Ledarskap i kris : En studie av ledarskap i ekonomiska kriser

Syfte: Att undersöka vad som utmÀrker ledarskap i ekonomiska kriser, till följd av den idag aktuella finanskrisen.Genomförande: Empirin har insamlats med hjÀlp av den kvalitativa metoden. Studien innefattar djupintervjuer med semistrukturerade frÄgor och tio respondenter frÄn tvÄ olika företag inom banksektorn. UtifrÄn empirin har författarna försökt att dra paralleller mellan ledarnas beteenden och de teorier som omfattar olika ledarstilar.Slutsatser: UtifrÄn analysen av empirin framgick det att ledarbeteenden i ekonomiska kriser skiljer sig. Dock kan orsaken till det vara företagens olika förutsÀttningar och struktur innan den ekonomiska krisen. Beteenden som tydlighet, tillgÀnglighet, delaktighet, samhörighet och minskat handlingsutrymme blev mer utmÀrkande.

Tillit i ledarskap : En studie om förutsÀttningar för tillit i en agil teambaserad organisation

Dynamiskt, flexibelt och snabbförÀnderligt, sÄ framstÀlls dagens samhÀlle och arbetsliv. Det Àr nÄgot som organisationer och företag mÄste kunna möta. Ett sÀtt att effektivt hantera snabba förÀndringar Àr enligt moderna teorier att organisera sig som team, dÀr teamen strÀvar efter att vara sjÀlvstyrande. En frÄga som uppstÄr Àr: Hur ser ledarskapet ut som ska leda sjÀlvstyrande team? Eller som Svedberg (2012) uttrycker det: Hur leder man de som ska leda sig sjÀlva? I det hÀr avseendet Àr det intressant att studera vad fenomenet tillit innebÀr i ledarskapet för en teambaserad organisation.  Syftet med studien Àr att beskriva förutsÀttningar för tillit mellan ledning och medarbetare i en team- baserad organisation med agil arbetsmetodik.

Dynamisk Ledarutveckling : En ny metod för personlig utveckling av ledare skapad genom integration av tvÄ etablerade metoder för personlig utveckling

Syftet med denna studie Àr att teoretiskt pröva att integrera en etablerad metod för personlig utveckling, The Skilled Helper, med metoden Dynamisk Pedagogik och skapa en ny metod för en specifik tillÀmpning, personlig utveckling av ledare.Integrationen görs med hjÀlp av en etablerad metametod för metodutveckling. De bÀgge ingÄende metoderna vÀrderas enligt faststÀllda kriterier. Samma kriterier anvÀnds sedan för att vÀrdera den nya metod som designas. Med detta har studien uppnÄtt en jÀmförbarhet mellan de tre metoderna avseende parametrar som Àr centrala och relevanta för metoder och metodskapande.Studien skall besvara en rad olika frÄgestÀllningar sÄsom: GÄr det att skapa en integrerad ny metod förpersonlig utveckling baserat pÄ av tvÄ befintliga metoder: The Skilled Helper och Dynamisk Pedagogik? Vad hÀnder nÀr man integrerar dem? Blir det konflikter eller synergieffekter mellan de bÀgge metoderna? Vad Àr kvar av Dynamisk Pedagogik? Den nya metoden som skapas, faller den inom ramen för etablerad ledarutveckling? Kan den kallas för en metod för ledarutveckling?Resultatet visar att metodintegrationen gick att genomföra dÄ det förelÄg en tillrÀckligt god grundlÀggande förenlighet mellan de tvÄ ursprungsmetoderna pÄ en rad nyckelomrÄden.

Rektorsrollen ur ett ledningsstilsperspektiv

Föreliggande uppsats Àr ett obligatoriskt moment i magisterkursen Ledarskap och organisation vid Malmö högskola. Syftet med uppsatsen Àr att studera rektorsrollen ur sÄvÀl ett rektorsperspektiv som ett lÀrarperspektiv med hjÀlp av mÀtinstrumentet FLIS (Feedback för ledare i samverkan) Ahltorp (2003). Den övergripande frÄgan hur rektors sjÀlvbild stÀmmer överens med lÀrarnas bild av densamme, riktas mot de specifika skolkontexter i vilka studiens empiriska materiel samlats in. De sÀrskilda frÄgestÀllningar som lyfts fram Àr: Hur bedömer lÀrare rektors ledarskap och hur bedömer rektor det sjÀlv? Finns det nÄgon diskrepans mellan dessa olika bilder ? och vilket ledarskap kan rektor menas utöva? Vilka ledaregenskaper Àr enligt sÄvÀl rektor som lÀrare framgÄngsrika och viktiga i skolan? Resultaten av FLIS studeras Àven i ett vidare syfte med utgÄngspunkt i en skolpolitisk kontext.